Di Publish Pada Tanggal : Senin, 25 Desember 2017 20:02 WIB

Allah SWT Memuliakan Orang-orang yang Hatinya Terpaut dengan Masjid

Google News - harianterbit.com

Jakarta, HanTer - Belakangan begitu kita lihat muslim laki-laki enggan untuk melangkahkan kaki ke masjid untuk sholat fardhu, mereka lebih memilih di rumah masing-masih. Padahal kerugian besar bagi mereka yang sholat di masjid, kecuali ada alasan syar i (yang dibenarkan).
 
Dan sebaliknya, beruntunglah bagi mereka yang istiqomah sholat berjamaah di masjid setiap waktunya.  Ya, beruntunglah orang yang menjalankan kakinya ke masjid, baik untuk Mencari ilmu (ngaji & musyawaroh), sholat (wajib, jumat, sunnah),  maupun amal solih Pembangunan Masjid. 
 
Setidaknya ada 11 ganjaran pahala yang Allah SWT berikan kepadanya: 
 
1- Rasulullah bersabda "Jika kamu melihat seseorang yang senantiasa ke masjid, maka Saksikanlah bahwa dia orang beriman". (HR. Ibnu Majah)
 
Allah berfirman: Sesungguhnya orang yang memeriahkan masjid-masjid Allah hanyalah orang yang beriman dengan Allah dan hari akhirat (QS. At-Tawbah: 18).  
 
 
2- Rasulullah bersabda "Barang Siapa yang pergi ke masjid jamaah, maka pada tiap satu langkah dihapuskan dosa, pada langkah lain dicatatkan pahala, baik untuk pergi atau pulang." (HR. Ahmad, HR. Ibnu Majah)
 
3- Rasulullah bersabda: "Tidak ada seorang Muslimin yang sentiasa menghadirkan dirinya ke masjid-masjid untuk sholat dan zikir melainkan Allah gembira menyambutnya sebagaimana ahli keluarga yang bergembira menyambut saudaranya yang sudah lama menghilang." 
(HR. Ibnu Majah)
 
4- Rasulullah bersabda: "Ada tiga golongan semuanya dijamin Allah; ketika hidup dia diberikan rezeki dan kecukupan, apabila mati dia masuk syurga:
 
i.  Brgsiapa yang masuk ke rumahnya dengan memberi salam, maka dia dijamin Allah.
ii. Brgsiapa yang keluar rumah untuk ke masjid, maka dia dijamin Allah.
iii. Brgsiapa yang keluar demi untuk berjuang di jalan Allah, maka dia dijamin Allah. 
(HR.Bukhori dalam Adab al-Mufrad)
 
5- Rasulullah bersabda: "Tidak berkumpul suatu kaum di mana-mana rumah Allah, mereka membaca kitab Allah (Quran) dan mengkajinya sesama mereka, melainkan diturunkan kepada mereka ketenangan, diliputi rahmat dan malaikat meneduhi mereka dan Allah menyebut-nyebut mereka di depan malaikat-malaikat." 
(HR. Muslim)
 
6- Rasulullah bersabda: "Ada tujuh golongan yang akan dinaungkan Allah dengan naungan-Nya pada hari yang tidak ada naungan selain naungan-Nya...seseorang yang hatinya terpaut pada masjid-masjid." (HR. Bukhori)
 
Dalam Hadist riwayat Imam Malik: "Seseorang yang hatinya terpaut pada masjid sehingga dia kembali ke situ semula."
 
7- Rasulullah bersabda: "Berilah khobar gembira kepada orang yang selalu berjalan kaki dalam kegelapan malam demi menuju ke masjid bahawa untuknya cahaya sempurna pada hari kiamat." 
(HR. At-Tirmidzi)
 
8- Rasulullah bersabda: "Barang Siapa yang solat berjamaah dengan takbir pertama diniati Karena Allah berturut turut selama 40 hari , dicatatkan untuknya dua pelepasan; pelepasan dari neraka dan pelepasan dari sifat munafik." 
(HR. At-Tirmidzi)
 
9. Rasulullah bersabda: "Masjid adalah rumah setiap orang bertakwa. Allah telah menjamin brgsiapa yang menjadikan masjid  ibarat rumahnya dengan keluasan, pertolongan dan kemudahan melewati Siroth (jembatan) menuju kpd keridhoan Tuhan." 
(Riwayat al-Baihaqi)
 
10- Rasulullah berasabda: "Brgsiapa yang berpergian pada waktu awal pagi atau petang menuju ke masjid, Allah akan menyediakan baginya tempat atau hidangan di dalam syurga setiap kali dia pergi ke masjid pada awal pagi dan petang." 
(HR. Ahmad)
 
11- Allah berfirman: "Demikianlah, dan brgsiapa yang mengagungkan syiar-syiar Allah maka karena hal itu satu tanda ketakwaan hati." (QS. Al-Hajj 22: 32)
 
Dan Allah juga berfirman: "Sesungguhnya orang paling mulia di sisi Allah ialah yang paling bertakwa."  (QS. Al-Hujurat 49: 13) 
 
Ya Allah semoga engkau jadikan kami mudah & enteng dalam melangkahkan kaki kami menuju masjid dunia agar supaya kami termasuk dalam penghuni ahli VIP-Mu di syurga firdaus kelak.
 
"Ya Allah, bantulah kami untuk kuat terus mengingati-Mu, bersyukur kepada-Mu dan melakukan ibadah yang terbaik untuk-Mu."
(HR. Abu Dawud)
 

(romi)



Redaksi menerima kiriman berita/video/foto amatir melalui email terbitonline[at]gmail.com , disertai dengan biodata lengkap. Kiriman Berita/video/foto akan melalui proses moderasi.

Redaksi : terbitonline[at]gmail.com
Iklan : terbitiklan[at]gmail.com atau iklanterbit[at]yahoo.com

comments powered by Disqus